Vegetarisk kost til baby

22. juni 2020

Alder:
5 mdr.

Vegetarisk kost til baby

Hej Helen

Vi er i fuld gang med grød og grøntsagsmos til vores sultne 5 mdr dreng. Det går godt siden vi introducerede stille for 3 uger siden og er nu oppe på 2 måltider. Jeg supplerer stadig med amning efter begge måltider for at min produktion ikke svinder. Det har som tidligere skrevet været svært for mig at følge med og han får stadig 1-2 flasker MME (125mL) i døgnet (1 fast til aften og yderligere en om dagen hvis han stadig viser sig sulten efter jeg har ammet).

Både min kæreste og jeg er pseudovegetarer/ pescetarer/ fisketarer. Vi spiser mælkeprodukter, æg og ...

Annonce

... fisk, men ikke kød eller fjerkræ. Vi spiser meget varieret og mangler ikke noget.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst sikrer min søn den bedst mulige næring uden at skulle give ham kød, her tænker jeg tilstrækkeligt med jern og protein til en hastigt voksende lille fyr. Der er jo en del af de fødevarer vi voksne spiser en del af som ikke er babyvenlige... Bønner/kikærter/soyaprodukter og irriterende nok er flere af de jernholdige grønsager også nitrattunge. Har du erfaring med vegetarisk kost til babyer eller ved hvor jeg kan finde bedst viden om emnet?

Venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder